torsdag 28 juli 2011

Historia i 21:a århundradet

HISTORIA I DAG BARA ETT ORD ANIMERING

Jag har nu harvat igenom historia avsnittet. Jag gillade historia i skolan och ville som 10 åring bli arkeolog. Jag och min man ser gärna Time Team
Det är häpnadsväckande vad det finns bara några decimeter under jordytan. Med den nya tekniken kan de lättare upptäcka romerska borggårdar och samhällen från förr.

Givetvis hugger jag in på länkarna och tar del av de angivna digitala resurserna.
Jag blir inspirerad och glatt överraskad tycker nästan att dessa filmer skulle ligga först Schools History Project TeachMeetmed Kerry Turner ICT och Historielärare i Nottingham High. Hon går igenom pimpanpum.net goanimate, Prezi, Voicethread.com och CrazyTalk 5. Jag hade önskat en utförligare introduktion kunnat se filmer om vart och ett nu blev det lite kort om alla. Kan mycket väl tänka mig att använda Goanimate och Crazytalk 5 tror eleverna skulle ha mycket kul med dessa. Speciellt med de yngre barnen.

John Lindwerts film om västfronten var intressant men hans arbete med eleverna på Kinnarps skolan där de arbetar med att gå in i den historiska bilden var banbrytande och mycket intressant. Eleven får sätta sig in i ett sammanhang finna en historisk bild att arbeta med i fem steg. Jag tyckte det var en bra uppgift att lära sig den nya foto tekniken och det viktigaste känna empati och förstå att historien många gånger upprepar sig och att vi kan lära oss att inte göra om samma misstag igen.

Det fanns en god flora av internetsiter en som jag upplevde seriös var daviddrumseyen värdlsatlas med ett omfång på 27800 kartor från förr.
Den svenska varianten på lantmäteriet historiska kartor

Näst animeringarna var den bästa ikt-uppgiften den historiska bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar