torsdag 30 juni 2011

Teckenspråk ett minioritetsspråk

Jag har förkovrat mig i avsnittet med funktionshindret hörselnedsättning och dövhet. Vad som var nytt för mig var givetvis filmen från Teckenspråkswebbendär en kvinna förklarar att teckenspråk inte kan översättas till ett ord som i svenska läroböcker. Visst finns det en turordning och en grammatik men teckenspråk handlar om hela kroppspråket och det händerna tecknar. Jari nämner i en film att alla tjänar på att ha ett hörselanpassat klassrum med ljudslingor, mickar och ljuddämpade stolar med tennisbollar. I pdf Pedagogtips på Hörselboken.seFinns en lång lista på saker man kan förbättra och det man bör tänka på som läre. Sammantaget så tjänar alla elever på ett ljudanpassat klassrum där alla får tala i micken ingen pratar i mun. Detta tror jag även är bra för elever med andra funktionshinder som Asberger och ADHD. Elverna slipper buller i bänkar som slås ned, stolar som skjuts in och ut, buller utifrån. Det fanns många bra sidor den som tilltalade mig bäst var teckenspråkswebben den var så snyggt uppplagd med olika personer som berättar och lär ut i filmer allting snyggt upplagt som en tunnelbanelinje en sorts mindmap. Den kommer jag titta lite närmare på. När det kommer till tekniska hjälpmedel så läste jag på dövas riksförbundatt barn som föds döva får ett cochleaimplantat och blir då mer eller mindre hörselskadade. Jari talade varmt för Skype. När barnen får tillgång till daror med videokonferrenser så kan de tala med sina klasskamrater hemmifrån visa upp leksaker sitt hem på ett bättre sätt än med mobiler och sms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar